Hjabista på catwalken

Tekst: INGA RAGNHILD HOLST

(KK) Vakre Halima Aden (19) har inntatt motescenen. Med hijaben riktig på plass og med hals, armer og ben prektig tildekket. Men kritikerne sammenligner det med å sende ut en representant fra amisk sekt på catwalken.

Høye kinnben, en fyldig munn og store, vakre øyne. Modellen Halima Aden er født i flyktningeleir i Kenya i 1997 og kom til USA som barn. Nå har hun lagt ut en på en ny reise: Opp og fram i moteverdenen. Amerikansk Vogue kjørte nå i juni et stort intervju med modellen. Samtidig er Halima på forsiden av magasinets arabiske utgave. Begge steder med hijaben stramt rundt hodet. Hun har også på seg klær som dekker hals, armer og ben. Halima er fornøyd.

­ –  Det finnes modeller som er villige til å vise alt, men det finnes bare én som bruker hijab, sier Halima Aden til Vogue.

Halima har fått kontrakt med modellbyrået IMG som har blant andre Gigi Hadid, Amber Valetta og Ashley Graham, som KK gjorde et eksklusivt intervju med i fjor, i sin stall. Halima har også vær på catwalken for de italienske motehusene Max Mara, Alberta Ferretti og amerikanske Yeezy.

Denne saken ble publisert i KK.  Se flere saker publisert i KK her »»  

Mangfoldig skjønnhet

Det handler om å inkludere alle typer kvinner, mener Halima.

– Jeg vil at jenter som bruker hijab skal kunne bla gjennom et magasin og se andre som dem, sier hun videre.

Modell Halima Aden i hijab avbildet på Vogue.com

Blogger og debattant Laial Ayoub fra Oslo driver bloggen Hijabbloggen.blogg.no synes det er flott at modeller som Halima brukes av motehus og magasiner.

– Det er supert at de viser ut kvinner som bruker hijab.  Kvinner er forskjellige og det er fint at magasinene reflekterer at alt fra modeller og leger bruker det, sier Ayoub til KK. – Det er også flott at hijab blir framstilt som positivt og moderne.

Ayoub forteller at måten kvinner bruker hijab på har forandret seg mye de siste tjue årene.

– For 20 år siden gikk alle med samme type hijab. Den var trekantet og festet med knappenåler under haken. Det var vanligst å gå med hvit hijab. Etter noen år kom mørke farger som svart og brunt. Rundt 2004-05 kom det hijaber med paljetter. De ble mer vanlig med lange tekstiler som man surrer rundt hodet og festet med knappenåler. Fra Egypt kom det en trend som vi kaller spansk hijab. Man setter en hårspenne under hijaben slik at det ser ut som at håret er satt opp. I dag finnes det hijaber i alle slags farger og fasonger.

Mange av de som ikke er religiøse synes det er urettferdig at bare kvinner skal dekke seg til og gå i upraktiske klær?

– I islam har menn og kvinner forskjellige plikter. Kvinner skal beskytte sin skjønnhet og menn senke sine blikk. Det er en kleskode også for menn, de skal dekke seg fra navlen til knærne. Man begynte med hijab på profetens tid (570-632 e.Kr., red.anm.) og det å bruke den er også en måte å vise at man er muslim.

Ayoub sluttet imidlertid å bruke hijab i vinter. På bloggen sin skriver hun at det skyldes at hun møtte motstand som følge av bruken.

ZINEB EL RHAZOUI: – Det er ikke rasistisk å kritisere islam, det er rasistisk å ikke kritisere den slik vi kritiserer kristendommen

Bytter bort vestlig mote med hijab

Men selv om Ayoub ikke lenger fester hijaben før hun går ut, har det likevel blitt flere som bruker hijab, sier hun.

– Mange har begynt å bruke hijab som voksne og barna tar opp kultur og klesdrakt av foreldrene. Religionen har blitt viktigere for mange. Moren min er fra Libanon og hun begynte ikke å gå med hijab før hun var i midten av trettiårene. Det samme har skjedd i andre land som i Egypt. Det at folk har blitt mer religiøse, synes også i kulturen. På for eksempel arabisk TV vises det nå flere filmer som inkluderer religiøse temaer.

Førsteamanuensis Lars Gule ved Høgskolen i Oslo og Akershus sier til KK at muslimer neppe har blitt mere religiøse, men heller blitt mer opptatt av å følge religiøse påbud.

– De store internasjonale studiene som er gjort oppgir muslimer at de har den samme troen som foreldre og besteforeldrene har. Men konservative tolkninger av islam er blitt hegemoniske i løpet av de siste årene. Flere har blitt opptatt av å følge religiøse regler, sier Gule til KK. – Det at flere i dag bruker hijab kan handle mer om identitet og opprør enn om personlig religiøsitet.

Bruken av hijab er for mange grupper i nyere tid blitt selve symbolet på rett islam, sier professor i religionsvitenskap Dag Øistein Endsjø ved Universitetet i Bergen til KK.

– Selv i områder der dette tradisjonelt ikke har vært skikken, som i Indonesia og deler av Afrika, har man begynt å bruke det. Også over- og middelklassekvinner i mange land har droppet vestlig mote for hijab, selvfølgelig i siste design.

Feir mennesker, ikke religion!

Følg forfatter og aktivist Yasmine Mohammed på Twitter under @ConfessionsExMu

På den andre siden av Atlanteren, i Vancouver i Canada, slåss aktivist, lærer og forfatter Yasmine Mohammed for kvinners rettigheter og retten til ikke å tro. Mohammed, som har egyptiske foreldre, ga nylig ut boken «From Al Qaeda to Atheism» der hun blant annet forteller om hvordan hun ble tvunget inn i et ekteskap med en mann som var innblandet i 9/11-angrepet.  Hun har skilt seg fra mannen. Det er ingen god idé å vise fram modeller som bruker hijab, mener hun.

– Du kan sammenligne det med å vise en modell i konservativ jødisk eller kristent antrekk, som for eksempel amiske i USA eller Smiths venner i Norge. Men vi avbilder aldri folk i slike antrekk i Vogue eller andre moteblader for hvorfor vil vi vise fram en konservativ ideologi, ser Yasmine Mohamed via Skype til KK.

– Men det er vel fint å inkludere alle typer kvinner?

– Det er fint å inkludere folk. Bruk gjerne somaliske modeller i sine tradisjonelle klær. Det Vogue gjør, er ikke å vise somalisk kultur, de viser islamske klær. Sammenlign det med katolisisme: Hvis du skal vise fram italiensk kultur, så viser du ikke pavehatter, gjør du vel?

Mohammed sier at vesten ofte forveksler folk og kultur med religion.

– Det finnes katolikker i Sør-Amerika, Italia og Filippinene, men de har ikke mye felles annet enn religionen. Vogue forstår ikke at det samme gjelder for muslimer. Det finnes muslimer i Afghanistan, Indonesia og Somalia, men de framstiller dem likt. Det er galt, for de forskjellige gruppene har vidt forskjellig kultur.

Marked for «anstendige» klær

Men motehusene sender ikke bare hijabistaene ut på catwalken. De lager også klær for dem. I 2015 laget Chanel en kolleksjon med klær tilpasset religiøse. Kolleksjonen inneholdt kaftaner, tunikaer, lange skjørt og bukser til å ha under. Husets grunnlegger, Coco Chanel kappet imidlertid skjørtelengden og frigjorde kvinner fra klær og korsetter som hindret deres bevegelsesfrihet. Det var en revolusjon! Hva ville Coco ha sagt, om hun så mannekengene iført lange drakter som dekket de bena hun selv hadde kledd av? KK har bedt Chanel om en kommentar, men de har valgt å ikke svare.

Dolce & Gabbana har også lansert en kolleksjon med luksuriøse abayer som kan kjøpes på blant annet Harrods i London fra cirka 38 000 kroner.  Muslimske kvinner handlet i 2015 kyske klær for 44 milliarder dollar, kommer det fram av rapporten State of the Global Islamic Economy 2016/17 utarbeidet av analysebyrået Thomson Reuters på oppdrag for staten Dubai. Det er forventet en stor vekst i dette markedet. De største markedene for religiøs bekledning er Tyrkia, De arabiske emirater, Nigeria, Saudi Arabia og Indonesia. Max Mara sier til Vogue at de tenkte marked da de sendte Halima på catwalken i en kamelhårsfarget kåpe og hijab.

– Vi vurderte Halimas sterke personlighet og ville caste henne til showet, sier kreativ leder Ian Griffiths i Max Mara. – Men dette markedet er viktig. Når du går ned en topp shoppinggate i hvilken som helst storby så blir ingen overrasket av å se en Max Mara-kåpe i kombinasjon med hijab. Så hvorfor skal ikke våre show reflektere det?

Vil ikke normalisere religiøse plagg

Men motefolket er uenige. I fjor uttalte Yves Saint Laurents partner, Pierre Bergé, at han er sjokkert over utviklingen.

– Designerne burde ikke ha noe å gjøre med islamsk mote å gjøre. De skal gjøre kvinner vakre og gi dem frihet, ikke samarbeide med diktaturer som tvinger kvinner til å leve tilbaketrukne liv. Disse designerne burde gi slipp på pengene og få seg noen prinsipper. De burde stille seg noen spørsmål, skal han ha sagt ifølge den britiske avisen The Guardian.

Også den franske designeren Agnès Troublé som står bak merket Agnès B, er svært kritisk.

– Vi bør ikke lage klær som normalisere antrekk som er avgjørende for hvordan kvinner blir vurdert, skal hun ha uttalt ifølge The Guardian.

Får modeller i hijab lange karrierer?

Selv om det ikke er mange modeller i moteindustrien i vesten, så er det vanskelig å si noe om framtidsutsiktene til modeller som bruker hijab, sier manager Eivor Øvrebø i Team Models.

– Det kan fungere på noen jobber, men kommer det en kunde som har behov for modeller som viser håret, så er du utelukket. Men det er mange andre ting de kan gjøre med skaut. Man skal huske på at det er mange svingninger i motebransjen. Plutselig kan en designer bestemme seg for å backe opp en type modeller for å få bra PR. Når de så har fått omtalen, forsvinner modellen. Det er markedet som bestemmer hvor lang karrieren til en modell blir, sier Eivor Øvrebø til KK.

På et skolebilde fra videregående skal Halima ha skrevet: «I was born 2 stand out». Det gjenstår å se om det å skille seg ut er nok for å kunne konkurrere mot kollega Gigi Hadid eller om hun kan få en like lang karriere som den somaliske supermodellen Iman Mohamed Abdulmajid (62) som ikke har brukt hijab.

Noen kjente merker som  lager klær for muslimske kvinner

* Dolce & Gabbana, se deres kolleksjon på Harrods.
* Uniqlo har laget hijaber og kebayaer i med sitt AIRism-teknologi
* Mango
* Burberry har laget en ramadankolleksjon med lange kjoler og kaftaner.
* Adlina Anis har laget hodetelefonvennlig hijab, Ninja Echo
* Svenske Iman Aldebe har laget turbaner

Denne saken ble publisert på KK.no i 2017. Se flere saker publisert i KK her »»

(Visited 98 times, 1 visits today)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *